Galeria
W czwartek, 28 kwietnia o godz. 12.00 w Amfiteatrze przy ul. Daszyńskiego 5 odbyła się konferencja prasowa poświęcona projektowi „Amfiteatr w sieci”. Inicjatywa w 2021 roku została nagrodzona grantem przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, tym samym Amfiteatr Miejski Ośrodek Kultury przystąpił do wykonywania zaplanowanych działań. Spotkanie z mediami rozpoczęło się premierą filmu pt. „NIKA”, który został nakręcony podczas warsztatów z realizacji filmowej pod czujnym okiem jednego z koordynatorów Konwersji Cyfrowej z ramienia instytucji – Michała Grosiaka. Na konferencji zaprezentowaliśmy, także zakupiony sprzęt, który dla Pracowni Nowych Mediów będzie nowym otwarciem. Finansowanie programu pochodzi ze środków Unii Europejskiej.
Jak powiedział Dyrektor Waldemar Dolecki filarami projektu są: mobilność sprzętu, możliwość wejścia do świata wirtualnej rzeczywistości oraz pakiet szkoleń – Nasz pomysł na projekt „Amfiteatr w sieci to wykorzystanie potencjału Pracowni Nowych Mediów, który już mamy i wzmocnienie tego potencjału zarówno o nowy sprzęt pozwalający nam działać niezależnie od miejsca. Możemy prowadzić relacje na żywo z wydarzeń, gdziekolwiek czy skądkolwiek chcemy, ale to jest też sprzęt który pozwoli Pracowni otworzyć nowy rozdział. Mam na myśli tutaj rozszerzoną rzeczywistość w postaci okularów czy gogli oraz nowego oprogramowania pozwalających na wejście do wirtualnego świata. Ponadto waga ogromnej liczby szkoleń, zarówno ze strony Narodowego Centrum Kultury – operatora Konwersji Cyfrowej, który zapewnił ich dużą ilość, ale też pozwolono nam na przejęcie inicjatywy i stworzenie własny zakres tematyczny warsztatów, które z naszej perspektywy są nam potrzebne i interesujące. Cały zespół Amfiteatru, w tym nawet dział administracji wzięli w nich udział.
KONWERSJA CYFROWA DOMÓW KULTURY – to projekt o charakterze systemowym, uruchomiony w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Do 200 domów, centrów i ośrodków kultury z całej Polski trafiło ponad 26 mln złotych. Amfiteatr Miejski Ośrodek Kultury może pochwalić się kwotą dofinansowania, która wynosi 124 800,00 zł. Warto odnotować, że jesteśmy jedyną instytucją w Radomiu, która bierze udział w pierwszej edycji programu Konwersja cyfrowa domów kultury finansowanej przez Fundusze Europejskie, a prowadzonej przez Narodowe Centrum Kultury. Ogółem wpłynęło 1221 wniosków z czego 1019 przeszło pozytywną ocenę formalną.
Zdobyte środki zostały poszerzone o wkład własny opiewający na kwotę 25 000 zł, dzięki wsparciu Gminy miasta Radom, za co jesteśmy ogromnie wdzięczni. Łącznie Amfiteatr przeznaczył 149 800 zł na wyposażenie w kompetencje i umiejętności kadrę instytucji oraz współpracowników związanych z edukacją kulturalną i animacją kultury w formie cyfrowej, a także doposażył w niezbędny sprzęt mobilny. Zakupione urządzenia posłużą do prowadzenia kreatywnych działań warsztatowych, znacznie poprawi komunikację i wymianę danych wewnątrz instytucji, a także sprofesjonalizuje realizację działań opartych o streaming treści, prowadzenie sygnału z wydarzeń takich jak: koncerty, panele dyskusyjne, warsztaty czy konferencje branżowe.
Galeria
Realizacja projektu jest elementem działań wspierających instytucje kultury wzwiązku zpandemią COVID-19 – wyposaża samorządowe instytucje kultury w kompetencje pozwalające na przeniesienie standardowych działań do sieci lub ucyfrowienie działań statutowych i działań związanych ze współpracą ze społecznością lokalną, animacją kultury i edukacją kulturalną. Projekt ma więc zapewnić ciągłość działań lokalnych placówek kultury, a także dać im nowe możliwości prowadzenia działalności statutowej.
W czasie trwanie projektu kadra pracowników Amfiteatru wzięła udział w cyklu szkoleń Narodowego Centrum Kultury, bacznie korzystaliśmy z pomocy dedykowanego tutora cyfrowego z którym realizujemy szkolenia on-line, a także w całości sfinalizowaliśmy zakup niezbędnego sprzętu, oprogramowania i licencji.
Postępowanie ofertowe dotyczące zakupu sprzętu objęło w dużej części sektor urządzeń mobilnych, których wspólną cechą jest współdziałanie ze sobą oraz ze sprzętem który znajduje się już na wyposażeniu Pracowni Nowych Mediów przy ul. Daszyńskiego 5. Z przesłanych pięciu ofert, jedna spełniała wymogi formalne.
Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma BEIKS Machulski Spółka Jawna, która skompletowała zamówienie według wyspecyfikowanych kryteriów, które zawarliśmy we wniosku projektowym.
Wyposażenie i tym samym zasoby Amfiteatru powiększyły się o 10 szt. tabletów iPad 9-tej generacji, która jest wykorzystywana w szkolnictwie na całym świecie z darmowym pakietem kreatywnym zainstalowanym na urządzeniach. Głównie będą służyły do komunikacji wewnątrz instytucji, pracy zdalnej oraz przy realizowaniu zajęć dla uczestników warsztatów w formie on-line. Dodatkowo zestaw tych urządzeń przenośnych uzupełnia iPad Pro z procesorem M1 i systemem LiDAR, który zapewnia największą dostępną moc obliczeniową z funkcją skanowania przestrzennego w tej kategorii sprzętu. Możliwość tworzenia modeli za pomocą kamer i czujników pozwoli nam na przeniesienie Pracowni Nowych Mediów do świata wirtualnego. Od teraz Amfiteatr stanie się centrum wirtualnej rzeczywistości: trzy komplety profesjonalnych gogli VR, 15 szt. okularów VR do smartfonów oraz potrzebne oprogramowanie pozwolą na stworzenie stanowisk, na którym nasi uczestnicy a zwłaszcza osoby
z niepełnosprawnościami będą mogły udać się na wirtualną wycieczkę do muzeum, ogrodu botanicznego czy spróbować swoich sił w jeździe kolejką. Planujemy włączać wykluczonych społecznie w edukacyjne warsztaty i udostępniać im miejsca i przestrzenie, do których niestety nie mogą uczęszczać.
Zestaw uzupełniają urządzenia przeznaczone do realizacji z możliwością mobilnego zastosowania w dowolnym miejscu i czasie: dwie kamery INSTA 360, jedna kamera GoPro ze stabilizacją obrazu, uchwyt DJI Ronin przeznaczony do realizacji płynnych i tym samym atrakcyjniejszych ujęć oraz jeden przenośny zestaw komputerowy do transmisji on-line z oprogramowaniem V-Mix umożliwiającym wielozadaniową realizację obrazu i dźwięku.
Zaawansowany projektor laserowy o wysokiej jasności zapewni wyświetlanie dowolnego obrazu w dowolnej przestrzeni, zaś dysk sieciowy zapewni wymianę dokumentów z możliwością ich szyfrowania i wysyłania do chmury.
Z wielką satysfakcją patrzymy na efekty prowadzonych działań w ramach powierzonego nam grantu „Konwersje cyfrowe domów kultury”. Amfiteatr Miejski Ośrodek Kultury w projekcie „Amfiteatr w sieci” zadeklarował szereg działań, które są aktywnie realizowane przez wyznaczonych koordynatorów z ramienia instytucji.
W grudniu 2021 roku rozpoczęliśmy modernizację sieci internetowej. W znacznej mierze zmianom podlegał budynek Amfiteatru przy ul. Daszyńskiego 5. Położono nowe okablowanie, zainstalowano dodatkowe access-pointy, udrożniono sygnał pomiędzy istniejącymi już sieciami i zalogowanymi komputerami. Znacznej poprawie uległo połączenie między budynkami instytucji na linii Daszyńskiego – Parkowa. Zainstalowano dodatkowe zabezpieczenia, które chronią urządzenia zalogowane w sieciach instytucji. Zmiany pozwolą na swobodną wymianę danych pomiędzy pracownikami. Od teraz dane w postaci zaszyfrowanej są archiwizowane na dysku sieciowym z dostępem do internetu.
Na przełomie grudnia 2021 i stycznia 2022 dostosowaliśmy stronę internetową www.amfiteatr.radom.pl to standardu WCAG 2.1, który zapewni osobom z niepełnosprawnościami w pełni wzbogaconą witrynę o możliwość nawigacji za pomocą klawiatury, zaimplementowaliśmy możliwość osadzania tekstów alternatywnych do zdjęć, został zaprojektowany zupełnie nowy pasek boczny umożliwiający zmianę kontrastu czy wielkości fontu. Zgodnie twierdzimy, że Konwersje Cyfrowe pomogły – już teraz – włączyć grupę osób z specjalnymi potrzebami do grona naszych odbiorców w przestrzeni stacjonarnej
oraz wirtualnej. Zachęcamy do sprawdzenia możliwości Amfiteatru właśnie w sieci!
W okresie luty – kwiecień 2022 zamknęliśmy procedury z zakupem sprzętu, zaś równolegle w miesiącach styczeń – maj 2022 w ramach otrzymanego grantu rozpoczęliśmy cykl szkoleń wewnętrznych. Doceniamy ich ogromną wagę! Pomimo, że do dawna jako zespół zajmujemy się produkcją podcastów „Radom – miasto przyszłości” oraz „Przygoda Życia – Rodzicielstwo” i tworzymy je na profesjonalnym poziomie to z wielką chęcią zaprosiliśmy do współpracy osoby, których nie moglibyśmy spotkać tak blisko. Wierzymy, że znacząco powinniśmy wykraczać poza kompetencje i osobiste doświadczenie. Już teraz nasi prowadzący korzystają z rad ekspertów tworząc nowe odcinki według nowej formuły.
Amfiteatr to zbiór indywidualności, które grają zespołowo. Mikrofon jest nam niezwykle bliski i dlatego zdecydowaliśmy się na pobieranie dobrych praktyk pod okiem profesjonalisty. Warsztaty z Zuzanną Piechowicz zapadnie nam w pamięć, za sprawą cennej wiedzy i doskonałej atmosfery podczas warsztatów dotyczących Dziennikarstwa podcastowego. W jaki sposób nagrywać podcasty, aby zachwycić jakością a przy tym zyskać na wygodzie? Jakich programów używać do obróbki nagranych materiałów? I wreszcie, gdzie je umieszczać, aby zostać usłyszanym? Odpowiedzi zostały nam przedstawione, lecz znaczna ilość kolejnych pytań zaowocowała poszukaniem praktyki przed kamerą.
W dniach 28-29 marca kadra instytucji odbyła dwudniowe szkolenie. W Amfiteatrze, a dokładnie w Pracowni Nowych Mediów przy ul. Daszyńskiego 5 pojawił się niezwykłe inspirujący gość – Piotr Maślak. Dziennikarz poprowadził warsztaty z wystąpień przed obiektywem kamery. Mowa ciała, dobór słów, mimika… Detale są ważne, jeżeli na co dzień występujemy przed publicznością. W naszej pracy to właśnie częsty kontakt z widzem skłonił nas do zgłębienia tematyki.
Pierwszego dnia warsztatów byliśmy ogromnie zaskoczeni. Indywidualnie i jako zespół występowaliśmy przed kamerą w naszym studiu telewizyjnym, by zobaczyć swoje mocne i słabe strony. Trening głosu i budowa dramaturgii w wystąpieniach pokazały, są pola do poprawy. Kolejnego dnia ćwiczyliśmy dłuższe wypowiedzi oraz wcieliliśmy się w rolę prowadzącego wywiad oraz zaproszonego gościa. Szkolenie dopełniły rozszerzone ćwiczenia dykcji, a także poznaliśmy wagę wystąpień on-line.
W ramach projektu Konwersje cyfrowe domów kultury przeprowadziliśmy Całodniowe szkolenie z realizacji filmowej, które zakończyło się stworzeniem filmu. Etiuda z udziałem profesjonalnego zespołu to marzenie wielu artystów działających niezależnie. My mieliśmy okazję szkolić się pod okiem Positive Art, obsługując sprzęt, doglądając aktorów i realizatorów przedsięwzięcia.
Do celu rejestracji kadrów podczas kręcenia zdjęć wykorzystaliśmy zakupiony sprzęt. Kierujemy podziękowania do studentów I roku Katedry Architektury Wnętrz Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu za zbudowanie scenografii.
To co zmieni postrzeganie naszej instytucji kultury przez społeczność to nie tylko profesjonalizacja produkcji wideo za sprawą nowego sprzętu – to zupełnie nowe stanowiska VR, których zaplanowaliśmy już tworzenie! Dwudniowe warsztaty zespołu CinematicVR zostały skupione wokół kompleksowego przeszkolenia pracowników z zakresu edycji filmów 360 stopni oraz komponowania składowych materiałów do budowania światów w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Sprawdzaliśmy możliwości dostępnego oprogramowania, a także testowaliśmy już to wbudowane w urządzenia.
VR w praktyce to jedno, a drugie to ciągłe kształcenie kadry, która jest zróżnicowana pod względem wieku i obowiązków. Nauk z realizacji dźwiękowej dla naszych pracowników z działu Techniki i Pracowni Nowych Mediów udzielał – nie nikt inny – jak najbardziej kompetentny w tym zakresie szkoleniowiec w Polsce Maciej Kubera, który posiada olbrzymie doświadczenie radiowo-telewizyjne. Realizacja dźwiękowa jest dla nas bardzo ważna, zwłaszcza że na co dzień realizujemy mnóstwo wydarzeń – w tym koncertów na najwyższym poziomie.
Bezpieczeństwo i cyberprzestrzeń, aplikacje edukacyjno-użytkowe, zastosowanie ułatwień dostępu w systemach operacyjnych oraz stronach www to tematy szkoleń przeprowadzonych w kwietniu z Jarosławem Basajem, które są dedykowane poszerzaniu kompetencji z zakresu efektywnej pracy biurowej z wykorzystaniem komputera czy tabletu.
Konwersja Cyfrowa Domów Kultury to program niezwykle potrzebny sektorowi kultury. Zapoczątkowane zmiany z pewnością przygotują pracowników, animatorów czy instruktorów do ewentualnych kryzysów wywoływanych za sprawą pandemii COVID-19 i koniecznością przeorganizowania w kierunku działań on-line.
Projekt Konwersja cyfrowa domów kultury finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej” III Osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.