W projekcie „Warchoły i chytre baby” podjęto próbę zmierzenia się ze stereotypami dotyczącymi Radomia, z negatywnymi skojarzeniami i przedstawianiem miasta jako „stanu umysłu”. Za cel projektu obrano przeciwdziałanie stygmatyzacji społecznej w wymiarze indywidualnym i zbiorowym oraz budowanie w uczestnikach poczucia własnej wartości i dumy z Radomia i regionu.
Udział w projekcie miał rozbudzać ciekawość młodych ludzi w obszarze historii miejsca w którym żyją. Główny nacisk położony był na wykorzystanie technik improwizacji oraz dramowych, które rozbudzają kreatywność uczestników. Dużym zainteresowaniem cieszyły się działania multimedialne. Uczestnicy nakręcili reportaże, które dały świadectwo poczucia dumy z rodzinnego miasta.
Praca odbywała się w czterech grupach: aktorskiej, muzycznej, tanecznej i multimedialnej. Powstała godzinna, wzruszająca opowieść o Radomiu.
„Podczas realizacji Lata w teatrze najbardziej zaskoczyło nas, że to co na początku wydawało się niemożliwe, stało się realne.” – można było usłyszeć od uczestników.
Powstało nawet fajne, rymowane hasło:
„Hojże hola, hola ni mówmy o warchołach! My nie byle jacy tylko Radomiacy!”
Projekt realizowany w ramach programu „Lato w teatrze” edycja 2019 Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie. Dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt doceniony w konkursie „IMPULS KULTURY – Mazowiecka Nagroda Inspiracji Kulturalnych” w kategorii „Projekt oparty na dziedzictwie lokalnym”, którego Organizatorem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego oraz Mazowiecki Instytut Kultury.
Został dostrzeżony z pośród 88 zgłoszeń projektów z zakresu animacji i edukacji kulturalnej, zrealizowanych na terenie Mazowsza od 1 stycznia 2019 r. do 30 czerwca 2021 r.
Grantodawca: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie
Koordynator: Alicja Gryz-Wasil
Pomysłodawca: Karolina Suchodolska
Termin: VI – IX 2019
Prowadzący warsztaty: Monika Kinga Bobienko, Michał Grosiak, Karolina Suchodolska, Mateusz Tymura, Patryk Walczak
Archiwalne publikacje: